2013. június 29., szombat

Rizs (밥 - bap) - mindenek alfája és ómegája

Sok, nagy zsák rizs (1)

Mint az a Távol-keleti országokban megszokott, Koreában is a legtöbbet fogyasztott élelmiszer a rizs. Ott nem is lehet kapni ilyen kis egy kilós kiszerelésben, mint nálunk (legalább is én nem láttam, mikor Szöulban éltem), hanem ha már vesz az ember, akkor minimum egy 5-10 kilós zsákot tesz a kosarába.




Instant rizs (2)
Persze az ipari mennyiségű rizsfogyasztáshoz nem árt, ha gyorsan az asztalra kerül a kész, finom rizs. Éppen ezért a háztartások nélkülözhetetlen tartozéka a rizsfőző masina. Mivel én nem akartam 10 kilós zsákot hazacipelni, és rizsfőzőm sem volt, a lehető legegyszerűbb megoldást választottam a napi adag elkészítéséhez (már, amikor otthon főztem, de többnyire étterembe jártunk a barátokkal): instant, dobozos rizst vettem, amit csak be kellett dobni 2 percre a mikróba.

Magyarországon általában pörgős rizst szoktunk készíteni, amiben a szemek szépen elválnak egymástól. Ezzel szemben Koreában (és úgy általában a Föld azon tájain, ahol evőpálcával esznek) ragadós (mászkós) rizst készítenek, tehát a rizsszemek összetapadnak. Anyukámtól a pörgős rizs elkészítését sajátítottam el évekkel ez előtt, de ma már csakis mászkósat főzök (amit sokszor inkább pálcával eszek). A Tokyoplaza oldalán találtam meg a tuti receptet.

Ragadós rizs készítése

Hozzávalók (kb. 3 adaghoz):
  • 1 bögre fehér rizs (bármilyen fehér rizs jó, én általában a legolcsóbbat veszem meg)
  • 1,5 bögre víz
  • só (vagy Vegeta) (opcionális, Ázsiában kevésbé sózzák a rizst)
  • 1 ek szezámolaj az ízesítéshez (opcionális)
Hozzávalók

Elkészítés:
A rizst 5-6-szor jó alaposan átmosom, majd a lábosba öntöm, felöntöm másfélszeres vízzel (lehet kicsit kevesebb is, ha nem akarjuk annyira ragacsosra). Megsózom (vegetázom) és némileg nagyobb lángon felteszem főni. Az elején megkavargatom, majd lefedem, ez után már egyszer sem kell megkeverni, míg fő. Mikor elkezd forrni, leveszem alapra a lángot, a fedőt rajta hagyom, esetleg, ha nagyon ki akar futni a habja, résnyire félreteszem. Kb. 25-30 perc alatt elfő a víz, ekkor elzárom a gázt alatta, és lefedve ott hagyom. 10-15 perc elteltével lehet ízesíteni igény szerint, majd fogyasztani. Ízesítéshez 1 ek szezámolajat teszek rá, majd jó alaposan összekeverem.

Sokszor készítek barna rizst is, ekkor kicsit változtatni kell a víz arányán, hogy a végén az állag megfelelő legyen. Barna rizst kétszeres mennyiségű vízben főzök, és kb. 35-40 perc alatt fövi el a levét. Minden mást ugyanúgy csinálok vele. Nem lesz olyan ragacsos, mint a fehér rizs, de nagyon finom, így is. :)

Felhasználás:
Köretként, levesek mellé, kimbap-ba, kimchibokkeumbap-ba, és még sorolhatnám (később, az egyes ételek leírásánál, amihez kell rizs, belinkelem ezt a cikket).

Képek forrásai:
(1) Sok, nagy zsák rizs - http://lostseouls.com/blog.php?date=aug-05

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése