2013. szeptember 10., kedd

Danmuji (단무지) - édes, savanyított retek

Danmuji (1)
Mikor először találkoztam ezzel a körettel, meglehetősen furcsán néztem rá. Azt hittem, hogy valami gyümölcs (kompót), és még az első kóstolás után sem jöttem rá, hogy mi is ez. Idővel persze kiderült, hogy retekről van szó, méghozzá édes, savanyított jégcsap (daikon) retekről. A japánoknál takuan néven ismert.
Koreai tartózkodásom alatt a kimchi mellett ezzel a körettel találkoztam legtöbbet. Először nem tudtam hova tenni, nem is ízlett igazán, aztán megszoktam az édes-savanykás, de mégis inkább édes ízét, és végül az egyik kedvencemmé vált. Itthon nagyon örültem, mikor az Ázsia Bt-ben (Fővám téri Nagycsarnok mellett) találtam, vettem is rögtön, de mivel igen borsos az ára, utánanéztem, hogy hogyan és miből készül. Szerencsére minden összetevőt be lehet szerezni itthon, ráadásul nem is olyan drágán.

Danmuji készítése

Hozzávalók (egy 1-1,5 l-es műanyag edényt tölt meg ez a mennyiség):

  • egy szép, nagy szál jégcsapretek
  • 3,5 dl víz
  • 3,5 dl ecet (én rizsecetet használok, de lehet simával is csinálni)
  • 1 ek só
  • 1 bögre cukor (kb. 2,5 dl)
  • 1 tk kurkuma (az egyetlen "különleges" dolog benne, én az Ázsia Bt-ben vettem)
  • 10-20 db egész fekete bors (mondjuk 1 tk)
  • 2 db babér levél (elhagyható, én még sose tettem bele)

Elkészítés:
Megmosom és meghámozom a jégcsapretket, majd felszeletelem. Attól függően lehet szeletelni, hogy kimbap-ba szeretnénk tenni, vagy köretnek ennénk. Én mivel mindkétféleképpen szeretem, kétféleképpen vágom is a retket: először a vastagabbik feléből levágok egy kb. 20 cm-es darabot, majd ezt olyan 7x7 mm oldalú négyzet keresztmetszetű hasábokra vágom (hú, de tudományosan írtam le :P a lényeg, hogy hosszú, vékony hasábok legyenek, kb. 18-20 db lesz :) ); a maradék retket hosszában félbevágom (a vékonyabbik végét esetleg kb. 5 cm hosszan nem, azt csak simán felkarikázom), majd vékonyra, kb. 3-4 mm-esre szeletelem.
Egy lábosban összekeverem a többi hozzávalót, és felteszem főni. Mikor forr, elzárom alatta gázt (villanyt, kinek milyen főzőalkalmatossága van ;) ), és beleteszem a felszeletelt retket a lébe. Szobahőmérsékletre hűtöm (ha pl. este készítem el, akkor másnap reggelig a konyhaasztalon hagyom), majd átöntöm az egészet egy megfelelő méretű, jól zárható műanyag edénybe (figyelem! az edény egy idő után szép sárgás színt vesz fel a kurkuma miatt, ha egyszer danmuji-t teszel bele, később lehetőleg mindig ugyanazt használd).
Hűtőben lehet tárolni hetekig (nálam talán 1 hónap volt a leghosszabb idő, míg egy ilyen adag elfogyott), idővel sötétebb sárga lesz a színe, de az nem jelent rosszat. ;)
Danmuji a lében (saját kép)
Felhasználás:
Ahogy fentebb már írtam, a hosszú csíkokra szeletelt retket kimbap-ba teszik.
A félkör-kör szeleteket pedig kis tálkára rakva, köretként eszik a főételekhez. Nem kell sokat kivenni egyszerre, hiszen Koreában sem ez az egyetlen köret az ételek mellett, bátran fogyasszunk mellette mást is, pl. karikára vágott savanyú uborkát, csalamádét, friss zöldségeket.

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése